Sint-Corneliuskerk in Aalbeke opent met prachtige nieuwe buurtbib

Op 20 september 2022, over deze onderwerpen: Aalbeke, Cultuur, Kerkfabrieken

Het Kerkenplan van Kelly Detavernier krijgt steeds meer vorm! In september opende de Sint-Corneliuskerk in Aalbeke opnieuw haar duren na ingrijpende werken die de kerk verrijkt met enkele nevenbestemmingen. De kerk behoudt haar liturgische functie, maar krijgt er nu ook een prachtige buurtbibliotheek bij, vier muziekklassen voor het Conservatorium en een polyvalente zaal.

In 2017 presenteerde Kelly Detavernier het Kerkenplan voor Stad Kortrijk. Vijf jaar later krijgt het steeds meer vorm. Nadat eerder deze zomer nog de Onze-Lieve-Vrouwekerk een nevenbestemming kreeg met de museale invulling 1302, was het in september tijd aan de Sint-Corneliuskerk in Aalbeke. Uitgerekend tijdens de Corneliusfeesten opende de kerk na een grondige transformatie opnieuw haar deuren. De Aalbekenaar kon zo meteen zien dat het goed was!

Je komt de kerk binnen in een centrale foyer die als polyvalente zaal dienst doet, maar verrast word je pas echt in de zijbeuken van de kerk. Daar vind je nu de nieuwe buurtbib van Aalbeke terug: een gezellige bibliotheek met knusse leesruimte! Nog in de zijbeuken zijn ook vier muziekklassen ingericht voor het Conservatorium.

Tegelijk blijft de liturgische functie van de kerk behouden. In het voormalige koorgedeelte is een prachtige gebedsruimte ingericht: de nieuwe Sint-Corneliuskapel! Hier kunnen de kerkelijke erediensten blijven doorgaan.

Kelly Detavernier, schepen van Kerkfabrieken en Deeltijds Kunstonderwijs: "Het Kortrijkse Kerkenplan krijgt steeds meer vorm! In de prachtig vernieuwde Sint-Corneliuskerk bewijzen we dat nevenbestemmingen werken: we laten liturgie en cultuur hand in hand gaan. Zo maken we onze kerken sterker, want zij vormer de identiteit van de buurten en de lokale gemeenschappen. Bovendien een uitstekende zaak voor de lokale afdeling van ons conservatorium, die hier nu op een prachtige locatie moderne muziekklassen bijkrijgen. Een inspirerende plaats voor ons jeugdig talent!"

Axel Ronse, schepen van Cultuur: "De buurtbibliotheek van Aalbeke komt nu in een prachtige setting terecht! We blijven inzetten op onze buurtbibliotheken: nadat we eerder al de openingsuren verruimden in Kooigem en Rollegem, krijgt Aalbeke er nu een pareltje bij."